MIME-Version: 1.0 Content-Type: multipart/related; boundary="----=_NextPart_01D2E140.9E74D8A0" Dette dokument er en webside i én fil. Det kaldes også en webarkivfil. Hvis du ser denne meddelelse, skyldes det, at webbrowseren eller editoren ikke understøtter webarkivfiler. Hent en webbrowser, der understøtter webarkivfiler, f.eks. Windows® Internet Explorer®. ------=_NextPart_01D2E140.9E74D8A0 Content-Location: file:///C:/DEF33A78/file2168.htm Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Content-Type: text/html; charset="windows-1252"
Måling på vindmølle.
Apparatur : Vindmøller med to, tre og fire vinger, De=
kaderesistor
, voltmeter og amperemeter (2 multimete), lineal, blæser med tre niveauer, ledninger, en vindmåler,
og stativstænger til vindmåler og vindmølle.
=
Figur 1
Start med at sætte dekaderesistoren på 75ohm.
Forbinde dernæst ledningerne fra vindmøllen, således at
dekaderesistoren og amperemetret sidder i serie, og voltmetret
sidder parallelt over resistoren.
Stil vindmøllen ca. 60cm fra blæseren. Stil møllen så
støttebenene er trukket ud, med et ben lige bagud i vindretningen. Alternat=
ivt
spænd møllen op i et stativ.
Blæseren hæves ca. 3-4cm så vindmøllen og blæseren er=
i
samme højde. (læg evt. bøger under)
Sæt voltmetret på 20DCV , sæt amperemetret på mA.
Sæt vindmåleren på et stativ, så den står i fast afst=
and.
Mål lidt ude i siden. Se foto figur 1:
Vi har her flere variable, vi har vindhastigheden,
vinklen på vingebladene og antallet af vinger på vindmøllen.
Når vi skal undersøge virkningen af en parameter, så =
må
vi kun variere en ting ad gangen.
1) Undersøgelse
af virkningen når vi varierer antallet af vingeblade.
Vi starter med at holde vinklen på vingebladene fast =
på
”streg nr 2”, (svarende til en vinkel på 15 grader).
Tænd for blæseren på hhv. styrke 1,2 og 3, mål vindhastigheden før møllen=
, spændingsfaldet
på voltmetret og strømstyrken på amperemetret.
Udfyld nedenstående skemaer, idet der gælder P=3DU*I.
(Effekt=3DSpændingsfald*strømstyrke)
2 møllevinger.
niveau |
1 |
2 |
3 |
Vindhastighed
m/s |
|
|
|
Spændingsfald/
Volt |
|
|
|
Strømstyrke/Ampere |
|
|
|
Effekt
/Watt |
|
|
|
3 møllevinger.
niveau |
1 |
2 |
3 |
Vindhastighed
m/s |
|
|
|
Spændingsfald
/ Volt |
|
|
|
Strømstyrke/Ampere |
|
|
|
Effekt
/Watt |
|
|
|
4 møllevinger.
niveau |
1 |
2 |
3 |
Vindhastighed
m/s |
|
|
|
Spændingsfald
/ Volt |
|
|
|
Strømstyrke/Ampere |
|
|
|
Effekt
/Watt |
|
|
|
Tegn i samme koordinatsystem tre grafer med vindhasti=
gheden
på (1)-aksen og effekten i Watt på (2)- aksen.
Hvad fortæller graferne?
2) Undersøgelse
af udnyttelsesgraden af vindmøllen.
Udnyttelsesgraden er :
Hvor der gæl=
der
Hvor ρ er densiteten af luften
Det kan vises at den maksimale udnyttelsesgrad er 59 =
%,
hvor tæt er vi på den maksimale udnyttelsesgrad?
3) Undersøgelse
af virkningen når vi varierer vinklen på vingebladene.
Vi vil nu kun betragte vindmøllen med tre vinger, og =
kun
betragte niveau 2 på blæseren.
På vindmøllen svarer en streg til en vinkel på 15°. V=
ed
streg nr. 1 er der ikke nogen vinkel.
Antal
streger |
2 (15
grader) |
3 (30
grader) |
4 (45
grader) |
5 (60
grader) |
6 |
Spændingsfald/
Volt |
|
|
|
|
|
Strømstyrke/Ampere |
|
|
|
|
|
Effekt
/Watt |
|
|
|
|
|
Tegn en graf med vinklen på (1)-aksen og Effekten i W=
att på
(2)- aksen.
Hvad fortæller grafen?
VIGTIGT: Husk at slukke for vindmåleren efter brug. <= o:p>
08-12-2015 EH