Tivoli fysik og matematik.
I starten af skoleåret inden
midt i september, eller i slutningen af skoleåret efter midt i april.
Medbring :
Stopur (
evt. i mobiltelefon)
Målebånd og lineal
Lommeregner, blok og blyant.
Varmt tøj, du skal være ude
længe.
I skal besvare opgaverne 1,2
og 3 og en af opgaverne 4,5 eller 6.
I må gerne aflevere i
grupper på 4.
Opg 1) Dæmonen
Dæmonen er næsten 600 meter
lang.
Tivoli reklamerer med en
maksimumsfart på 77 km/t.
Mål tiden for en tur.
Der gælder , hvor v er farten
, s er strækningen og t er tiden.
Hvad er gennemsnitsfarten i
m/s?
Hvad er gennemsnitsfarten i
km/t?
Vogntoget i Dæmonen er 6m
langt.
Start et stopur når starten
af den forreste vogn er ud for et bestemt sted, stop stopuret når
bagenden af den bagerste vogn passerer det samme sted,
Udregn farten af dæmonen som
6m/tid, forklar hvorfor dette er en brugbar måde.
Find to gode steder at stå,
mål farten på denne måde.
Opg 2) Det Gyldne Tårn.
Det gyldne tårn er 63 meter
højt, faldet er ca. 50 meter.
Tyngdeaccelerationen er
Mål hvor lang tid turen ned
tager.
Der gælder Galileis faldlov for et frit fald
, hvor s er
strækningen, a er accelerationen og t er tiden.
Tivoli reklamerer med at det
næsten er et frit fald.
Passer det?
Hvad er accelerationen målt
i med jeres tal, hvis vi
antager at den har været ens under hele turen?
Der gælder om kræfter:
, hvor F er kraften i
N, m er massen ( personens vægt i kg), og a er
accelerationen i m/s2
Hvor stor en kraft virker på
dig under faldet i Det Gyldne Tårn?
Cirkelbevægelser og centripetalacceleration.
Der gælder om farten i en
cirkelbevægelse
, hvor T er omløbstiden og r er radius.
Der gælder om
centripetalaccelerationen at
, hvor a er
accelerationen, der her er rettet mod centrum, v er farten og r er radius.
Der gælder stadig om
kræfter:
, hvor F er
centripetalkraften, m er massen ( personens vægt i kg),
og a er accelerationen.
Kraften her holder personen
fast i en cirkelbevægelse, kraften er rettet mod centrum.
Opg 3) Galajen
Mål omløbstiden
for Galajen.
Du skal ud fra billedet vurdere radius
på Galajen.
EH står ude til højre, EH er
1,64m høj.
Tæl antallet af både i Galajen( Kald dette antal N).
Du kan nu først vurdere
omkredsen, ved at måle afstanden fra båd til båd ( kaldet korden k ).
Vurder på billedet nedenfor.
Hvor lang er korden ( kald den k) fra båd til båd?
Hvor stor er omkredsen ( kald den O), hvis du blot opfatter den som N
korder?
Hvor stor bliver radius ( kald den r)?
Du kan vha. matematik vise
at radius i denne cirkel er
, hvor k er korden.
Hvordan fremkommer vinklen
på 9º?
Beregn radius ud fra denne
formel og sammenlign.
Lad os nu se bort fra
bevægelsen op og ned, og kun se på cirkelbevægelse.
Beregn hastigheden i m/s af
en person der sidder yderst i en af Galajerne.
Beregn dernæst accelerationen , målt i , af en person der sidder yderst i en af galajerne.
Beregn dernæst hvilken kraft , i N, der skal virke på dig selv for at fastholde dig i cirkelbevægelsen,
hvis du sad i en af galajerne.
Tag nu en tur i Galajen.
Du vil føle at du mærker en
udadrettet kraft, det er den vi normalt kalder
centrifugalkraften, det er i
denne sammenhæng en fiktiv kraft som du tror er der,
fordi du gerne vil slynges af karrusellen ud af en tangent med den givne
hastighed.
Ydervæggen i Galajen stopper dig og leverer den nødvendige indadrettede
kraft centripetalkraften , der holder dig i
cirkelbevægelsen.
Opg 4) Dyrekarrusellen
Den udvendige radius er 5,2
meter, den indvendige radius er 3,2 meter.
Mål omløbstiden
for dyrekarrusellen.
Beregn hastigheden, i m/s , af en person der står ved yderkanten af karrusellen og
en der står inderst.
Beregn dernæst accelerationen, målt i , for en person der står ved yderkanten af
karrusellen, og for en der står inderst.
Beregn dernæst hvilken kraft, i N ,der skulle
virke på dig selv, for at fastholde dig i cirkelbevægelsen , hvis du
stod ved yderkanten.
Opg 5) Den blå Safir
Den blå safir har radius ca. 5,75m.
Mål omløbstiden
for Den blå safir.
Beregn hastigheden i m/s af
en person der sidder i en af gondolerne.
Beregn dernæst accelerationen, målt i , for en person der sidder i en af gondolerne.
Beregn dernæst hvilken kraft i N ,der skulle
virke på dig selv, for at fastholde dig i cirkelbevægelsen.
Opg 6) Ballongyngen
Længden af armene i Ballongyngen
er 7,5 meter.
Mål omløbstiden
for Ballongyngen.
Beregn hastigheden i m/s af
en person der sidder i en af gondolerne.
Beregn dernæst accelerationen, målt i , for en person der sidder i en af gondolerne.
Beregn dernæst hvilken kraft i N ,der skulle
virke på dig selv, for at fastholde dig i cirkelbevægelsen.
EH august 2004