Forsøg med Mikrobølgeovn

Husk Ikke termometer ind i ovnen.

1. Mikrobølgeovnen har flere forskellige trin.

Tilslut en effektmåler umiddelbart inden stikkontakten.

Effektmåleren skal stå på W.

Advarsel:

Ovnen må aldrig tændes når den er tom.

Stil derfor et bæger med vand ind i ovnen.

Undersøg nu mikrobølgeovnens energiforbrug.

Er den konstant?

Noter for hvert trin hvilket energiforbrug ovnen har.

2. Er temperaturstigningen proportional med effekten?

Opvarm 100ml vand i et termobæger.

Opvarm i 1 minut.

Rør godt rundt i vandet inden temperaturstigningen aflæses.

Varier effekten (Trin 1, trin 2, trin3).

Husk samme placering hver gang.

Tegn en graf med effekten som 1. akse og

temperaturstigningen som 2. akse.

 

3. Er temperaturstigningen proportional med tiden?

Opvarm 100ml vand i et termobæger.

Opvarm ved 100% effekt.

Husk igen samme placering i ovnen.

Rør godt rundt i vandet inden temperaturstigningen aflæses.

Varier tiden ( 10 sek, 20 sek, ..... , 60 sek)

Tegn en graf med tiden som 1. akse og temperaturstigningen

som 2. akse.

4. Er temperaturstigningen afhængig af placeringen?

x                 x

x

x                 x

 

Placer 5 bægre med hver 100ml vand,

  5   forskellige steder i ovnen.

  Giv max. effekt i 4 min.

  Giv en beskrivelse ef energifordelingen.

  5. Hvilken sammenhæng er der mellem temperaturstigning og vandmængde?

Vælg feks trin 2 .

Varier vandmængden (50 ml, 100 ml, 150 ml, 200 ml,......... 400 ml).

Tegn en graf med vandmængden som 1. akse og

temperaturstigningen som 2. akse.

6. Nyttevirkning.

Tilslut en effektmåler umiddelbart inden stikkontakten.

Effektmåleren skal stå på J=Ws

Følgende forsøg gentages for hver effekt (trin 1, trin 2,trin 3).

a)100ml vand i termobæger opvarmes i 1 minut.

Vælg en god placering og benyt samme placering i de

følgende forsøg.

Noter temperaturstigningen.

Beregn energitilvæksten i vandet ud fra formlen

Evand =c*m*(Tslut-Tbegynd )

Aflæs på effektmåleren hvor meget energi der er brugt.

 

Nytteværdien beregnes nu som  Evand/Ebrugt

b) 200ml vand opvarmes...

c) 300 ml vand opvarmes...

 

Er nyttevirkningen ens for de forskellige vandmængder?

Er nyttevirkningen ens for de forskellige effekter?

 

Undersøgelse af fejlkilde.

Undersøg hvorledes temperaturen i bægeret med vand

aftager, når det er taget ud af ovnen.

Mål feks temperaturen hvert 10 sek i nogen tid.

Prøv med forskellige vandmængder.

Betyder det noget væsentligt, at vi i forsøgene må vente

med at måle temperaturen til bægeret er taget ud af ovnen?

7) Modtager forskellige væsker lige meget varme?

I får i det følgende brug for at regne med

specifik varmekapacitet og massefylde.

 

Placer først to bægre med hver 100 ml vand samtidig i

ovnen. Opvarm i 1 minut ved 100% effekt.

Noter temperaturstigningen.

Placer dernæst et bæger med 100 ml vand og et bæger med

100ml feks petroleum samtidig i ovnen.

Opvarm i 1 minut ved 100% effekt.

Noter de to temperaturstigninger.

Udregn nu for hver væske den modtagne varmemængde.

E =c*m*(Tslut-Tbegynd )

Beregn dernæst for hver væske brøken:

(varmeenergi modtaget af væsken ) /( Varmeenergi modtaget af vand og væske til sammen)

Andre forslag til væsker: saltvand, majsolie, sprit..

 

8) Mikrobølgeovnen har også en optøningsknap.

Hvad er nytteværdien af mikrobølgeovnen her.

Tilslut igen effektmåleren.

Effektmåleren skal stå på J=Ws

Vej to bægrer.

Mål temperaturen i fryseboksen. Flyt isklumperne hurtigt,

så man kan regne med at de har denne temperatur.

Fyld et bæger op med tørre stykker is.

Opvarm i et minut.

Held smeltevandet fra , over i det andet bæger,

vej nu bægeret igen. Hvor meget vejer smeltevandet?

Vej den resterende is.

Hvor meget energi er gået til at opvarme isen fra

frysebokstemperaturen til nul?

Hvor meget energi er gået til smeltning af isen?

Hvor meget energi er gået til opvarmning af smeltevand?

Hvor meget energi har isen samlet modtaget?

Nytteværdien beregnes nu som  som brøken:

(energi som isen har modtaget) /(energi ovnen har brugt)

 

Prøv med andre tider.