MIME-Version: 1.0 Content-Type: multipart/related; boundary="----=_NextPart_01D122BC.91BA3270" Dette dokument er en webside i én fil. Det kaldes også en webarkivfil. Hvis du ser denne meddelelse, skyldes det, at webbrowseren eller editoren ikke understøtter webarkivfiler. Hent en webbrowser, der understøtter webarkivfiler, f.eks. Windows® Internet Explorer®. ------=_NextPart_01D122BC.91BA3270 Content-Location: file:///C:/519828B2/bevmgd2.htm Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Content-Type: text/html; charset="us-ascii"
Be=
vægelsesmængde
(Impuls) med Motion Encoder System og kraftsonde.
Fo=
rmålet
med
øvelsen er at eftervise
bevægelsesmængdesætningen:
=
&nb=
sp;
=
&nb=
sp;
Idet (1<=
/span>) og
=
(2) =
er
dette det samme som at vise, at den samlede ændring i bevægelsesmængde er lig arealet under (t,F) gr=
afen .
Her er F kraften målt i Newton og t er tiden.
Ap=
paratur
og opstilling:
Der
benyttes Vernier Motion Encoder System med kort
skinne.
En
vogn, med en
optisk modtager og en infrarød (IR) sender ( Motion Encoder cart , m=
ed
AAA batterier) (NB uden magneter, de forstyrrer kraftsensoren), En modtager
(Motion Encoder Receiver), Motion Encoder Reciveren sættes
fast til skinnen, i den en ende, i den anden ende ved skinnen stilles en =
kraftsensor ( Dual Range Force sens=
or)
på et stativ. En
Ohaus Vægt 2000g, to lodder med
stænger til at påmontere vognen.
MiniLabQuest. Computer med Logge=
rPro.
Op=
stillingen
er vist på figurerne:
=
=
&nb=
sp; =
<= o:p>
Be=
stem
massen af vognen
uden lodder M=3D
St=
art
med at fastgøre et lod på vognen, vej loddet med stang.
Kraftsonden forbindes til CH1 og den spændes til et
stativ, læg evt et par 5kg lodder på
stativet så det ikke rokker.
Mo=
tion
Encorder Reciveren
forbindes med Dig 1 indgangen.
LabQuesten sætter selv op til sensorerne.
Nu=
lstil
kraftsesoren : Vælg:Experiment, =
Zero,
Dual Range Force.
Tænd for vognen.
V&=
aelig;lg
blot kør eller
G&=
oslash;r
evt klar til dataopsamlingen: Vælg Experi=
ment,
Data Collection,
V&=
aelig;lg
nu passende intervaller
f.eks. Rate 100
Samles/s, Length
3 sek
Vognen stilles så elastikken er slap,
prøvekør forsøget, der er en form for horisont=
alt bungee jump, <=
/span>Giv
vognen et skub, så elas=
tikken
strammes, og vognen ændrer retning.&=
nbsp;
Find ud af hvordan I skal skubbe vognen ,=
den
skal bevæge sig et stykke efter at elastikken er strammet også.=
Tast på =
pilen forUndersøg graferne for at se om de er brugbare.
Tid-Kraft-grafen skal være bobleformet.
=
Når
du har nogle pæne grafer, skal de analyseres.
For at teste
=
og skal du have hastighederne lige før og lige efter =
(boblen)
impulsen.
Der hvor hastighedsgrafen vender oppe, er der hvor vo=
gnen
har størst hastighed væk fra Motion Encoder Reciveren.
Noter denne y-værdi, det er hastigheden efter
Vi skal nu finde arealet under tid-kraft grafen.
Vælg
Du skal nu placere den ene markør lige inden (=
boblen)
impulsen begynder, nede ved nul lige til venstre for der hvor kraften begyn=
der
at stige.
Placer den anden markør på højre =
side
af grafen der hvor impulsen stopper. Logger Pro giver os nu værdien af
integralet af tid- kraft grafen (=3Darealet under grafen)
Noter værdien af dette int=
egrale
udregn =
og sammenlign med bevægelses=
mængdeændringen
udregnes ved arealet under grafen.
Ud=
fyld
følgende skema, M er massen af vogn uden lodder<=
span
style=3D'mso-spacerun:yes'> m er massen af lodderne p&a=
ring;
vognen:
M=3D
=
&nb=
sp; =
&nb=
sp; =
&nb=
sp; =
&nb=
sp; =
&nb=
sp; =
%
Forsøg |
m/kg |
ufør/m/s |
vefter |
p1/Ns |
p2 /Ns |
D=
p/Ns |
A/Ns |
(A-Dp)/A |
1 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
To
elastikker
M=3D =
&nb=
sp; =
&nb=
sp; =
&nb=
sp;
=
&nb=
sp; =
&nb=
sp; =
%
Forsøg |
m/kg |
ufør/m/s |
vefter |
p1/Ns |
p2 /Ns |
D=
p/Ns |
A/Ns |
(A-Dp)/A |
1 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hu=
sk
at slukke for vognen.
Fo=
rklar
hvilke fejlkilder der er ved forsøget.
EH=
18-05-2015